Mobieltjesmaker Motorola kwam ook in het vierde kwartaal bij lange na niet in de buurt van zwarte cijfers.
In de laatste drie maanden van vorig jaar bedroeg Motorola’s operationele verlies 384 miljoen dollar, blijkt uit de kwartaalcijfers die Google donderdag nabeurs presenteerde. Google is nu nog eigenaar van Motorola, maar maakte woensdag bekend dat het de telefoonmaker verkoopt aan het Chinese Lenovo.
Motorola heeft in de bijna twee jaar dat het van Google is wel bijgedragen aan de omzet, maar niet aan de winst. In totaal heeft de zoekgigant in zeven kwartalen 1,8 miljard dollar aan operationele verliezen moeten slikken bij Motorola.
Het is goed mogelijk dat het nooit de bedoeling was van Google om Motorola winstgevend te krijgen. Zie daarvoor ook de analyse: Waarom Google Motorola verkoopt aan Lenovo.
Google heeft met Motorola dezelfde strategie gevolgd als met de eigen Nexus-lijn. Het heeft telefoons in de markt gezet zoals de Moto X en Moto G, die veel waar voor hun geld bieden. Daarbij is Google niet bang om telefoons tegen kostprijs of zelfs iets daaronder te verkopen. Net zoals Amazon doet met de reeks Kindle-apparaten.
Elk kwartaal verloor Google honderden miljoenen op Motorola. Maar nu heeft de Android-wereld er een competitieve telefoonmaker bij, die onder Lenovo verder kan groeien. Dat is de Chinezen immers ook gelukt met de pc-divisie die ze in 2005 overnamen van IBM. Inmiddels is Lenovo de grootste pc-maker ter wereld.
Omzet Google gestegen, winst stelt teleur
Afgezien van Motorola kende Google een goed kwartaal. Het boekte een omzet van 16,86 miljard dollar, 17 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder en ruim 100 miljoen dollar meer dan analisten hadden verwacht.
De winst bleef echter achter bij de verwachtingen. Google boekte een nettowinst van 3,4 miljard dollar, 17 procent meer dan een jaar eerder. Per aandeel komt dat neer op iets meer dan 12 dollar, waar analisten gemiddeld op 12,25 dollar per aandeel rekenden.
Mobiel levert minder op
Dat de winst teleurstellend is, komt vermoedelijk doordat de mobiele advertenties van Google minder opleveren dan reclames op gewone computers. Steeds meer mensen gebruiken smartphones en tablets en zitten minder achter hun laptop of desktop.
Google, dat onder meer geld verdient via de advertenties die bij zoekresultaten worden getoond, kampt daardoor met dalende advertentietarieven. Dat is terug te zien in de gemiddelde kosten die adverteerders per klik aan Google betalen. Deze daalden in het vierde kwartaal wederom.
De cost-per-click-tarieven, ofwel de CPC, lagen in oktober, november en december 11 procent lager dan een jaar geleden. Ten opzichte van het derde kwartaal daalde de CPC met 2 procent.
De gemiddelde kosten per klik zakken al sinds het vierde kwartaal van 2011. En de tarieven lijken voorlopig alleen maar sneller te kelderen: in de eerste drie maanden van 2013 was de daling nog 4 procent ten opzichte van een jaar eerder. In het tweede kwartaal 6 procent, in het derde 8 procent en nu dus 11 procent.
Google probeert de daling in de prijzen te compenseren met een hoger aantal kliks. Ook dat lukte nu: er werd 31 procent meer geklikt op advertenties dan een jaar eerder.
Grootste mobiele adverteerders
Overigens is Google op mobiel nog steeds verreweg de grootste adverteerder. Volgens marktonderzoeker eMarketer had Google vorig jaar 53 procent van de mobiele advertentiemarkt in handen, die een totale grootte heeft van 16,7 miljard dollar.
De nummer twee? Dat is Facebook, met een marktaandeel van 18 procent. Het bedrijf van oprichter Mark Zuckerberg kwam woensdag met kwartaalcijfers naar buiten en liet opnieuw verbazingwekkende groei zien op mobiel.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl